Ami még a wifinél is fontosabb: a vízivás

Már a 14 év körüli gyermekeknek is nagyjából 2 liter vizet, folyadékot szükséges inniuk ahhoz, hogy egészségesek maradjanak, a kánikulai időszakban pedig még inkább figyelni kell a hidratálásra.

Sokan hajlamosak elcsábulni a cukros üdítőitalok felé, vagy szörpöt, ízesített jeges teát iszogatni nyáron, ráadásul 18 év felett már mértékkel az alkoholos frissítők is képbe kerülnek nyáron. Csakhogy nem lehet eléggé hangsúlyozni a vízivás fontosságát. Talán sokszor úgy érezzük, víz nélkül jóval tovább bírjuk, mintha elmegy a wifi, de azért a hidratáció és főleg a vízivás kiemelten lényeges.

Tudtad, hogy a felnőtt ember testtömegének nagyjából 60 százaléka víz? Ahogyan a webbeteg.hu írja, a vérnél még magasabb az arány (86%), és az agy meg a szív java része is ebből áll (78%). Ha már csak egy-két százalékkal is csökken a víz aránya a szervezetben, fájhat a fejünk, fáradtnak érezzük magunkat és csökken az állóképesség. Ha egy kicsit már az iskolakezdésre is figyelsz, jusson eszedbe, a tanulást is erősen befolyásolja, hogy mennyire vagy hidratált. Egy pohár víz reggel csodákra képes, éberebben, frissebben érsz majd be az órákra.

A víznek sokféle feladata van:

  • kimossa a szervezetből a káros anyagokat
  • szállítja a szervezetben a tápanyagokat
  • szabályozza a testhőmérsékletet
  • védi és erősíti az ízületeket

Nem akarunk ijesztgetni, de azért vázoljuk, hogy mi történik, ha keveset iszol:

  • fizikai tünetek: kiszárad a száj, csökken a nyáltermelés
  • fejfájás, fáradtság
  • akár súlyos keringési zavar
Forrás: 123rf

 

Amennyiben van néhány plusz kilónk – már összeszedtük, mit tegyél, és mit ne tegyél ellenük -, akkor az átlagnál is több vizet kell innunk, és a megszokott módokon túl nyáron izzadással is sok folyadékot veszítünk. Érdekesség, hogy a kilogrammok arányában a gyerekeknek még több folyadékra van szükségük, hiszen még a veséjük is fejlődésben van, ráadásul a legkisebbekre azért is kell figyelni, mert játék közben elfelejtenek inni, nekik külön kell szólni emiatt.

No de mennyi az annyi? A felnőtteknek 2-2.5 liter vizet érdemes inniuk, míg a 4-13 év közötti gyerekeknek ideális esetben 1.6-2.1. liter vizet kell bevinniük a szervezetükbe, 14 év felett már ihatjuk a felnőttek vízmennyiségét, és az sem baj, ha nyáron több folyadékot fogyasztunk, és annak jelentős része víz.

Egyébként ne úgy képzeljük el, hogy reggeltől estig vizet kell „vedelnünk", hiszen a 20-30 százalékát az élelmiszerekkel és az ételekkel szerezzük be, a nagy víztartalmú zöldségek, gyümölcsök – például a görögdinnye 90 százaléka víz –, levesek, vagy éppen a főzelékek és a tejtermékek is fontos szerepet játszanak a folyadék- és vízpótlásban.

Szóval, igyál sok vizet!