Így futnak neki az érettséginek a világ körül!

A szóbelik eltörlésének hírére az ország végzős középiskolásai egyként lélegeztek fel. Vajon mi a helyzet a határon túl?

Megtartani, elhalasztani, szelektálni, változtatni, törölni?

Ez az 5 kérdés tartja sakkban a világ országainak oktatási rendszerét már egy éve. Tavaly a semmiből jött világjárvány hatalmas oktatási reformot hozott magával. Nem csak a módszertan változott, de a be- és kimeneteli követelmények is átalakításra szorulnak. A vizsgákat muszáj a járvány aktuális állásához igazítani, de az egyik pillanatról a másikra változó előírások veszélybe sodorják a felvételit és a diplomaszerzést. Mennyire tarthatók a hagyományos kritériumfeltételek egy ilyen gyorsan változó környezetben?
Az UNESCO készített egy tanulmányt, ami a highstakes vizsgák - érettségi, államvizsga, szigorlat és más kiemelt számonkérés - megvalósításának és értékelésének különböző stratégiáit dolgozta fel világszinten. A megszületett megoldásokat összegyűjtötték, majd ezek alapján csoportosították az országokat. Az alábbiakban példákkal kiegészítve láthatjátok, hogy melyik opció mellett hány ország döntött.

  • Megtart: 22 (Németország, Új-Zéland, Brazília)
  • Töröl: 11 (Franciaország, Egyesült Királyság, Indonézia))
  • Elhalaszt: 57 (Ausztria, Törökország, Kína)
  • Kizárólag online: 11 (Egyiptom, Belgium, Venezuela)
  • Alternatív megközelítés: 23 (Mexikó, India, Csehország)
  • Csökkent a vizsgák számán: 4 (Japán, Olaszország, Ecuador)

Az alternatív opció egy kis magyarázatot igényel: ide sorolták azokat az országokat, ahol módosítottak a teszteken, vagy vizsgák nélkül értékelték a hallgatók teljesítményét. Na de lássuk, mit tudunk az idei nemzetközi érettségikről!

A távoktatás oktatási reformot hozott magával a világ körül.Forrás: AFP

Hollandia

Arie Slob oktatási miniszter tájékoztatója alapján a vizsgák változatlanul, maximum pár engedménnyel fognak megvalósulni. Ilyen engedmény lehet a vizsgaidőszak meghosszabbítása, vagy a bukási lehetőségek számának növelése. A tanárok szerint ez nem elég könnyítés. Ők azt prognosztizálják, hogy a diákok 40 százaléka kap majd elégtelen minősítést. Normál időszakban ezzel szemben 8 százalékos arányról beszélhetünk. Slob annyit reagált, hogy a szülőknek és a diákoknak el kell fogadniuk, hogy extra felkészülésre lesz szükség, de az évismétlés is benne van a pakliban.

India

Nem nyugszanak a kedélyek, a diákok a vizsgák eltörlését követelik. A közösségi média hemzseg a peticióktól és az elégedetlen fiataloktól, családtagjaiktól. A helyzet odáig fajult, hogy Narendra Modi miniszterelnök motivációs beszédet intézett a tüntetőkhöz. A helyzetet egy Twitter felhasználó fogalmazta meg legjobban: "Mexikó: 1300 eset - vizsga törölve, Szaúd-Arábia: 541 eset - vizsga törölve, India: 93000 eset - vizsga terv szerint."

Egyesült Királyság

Már januárban kijelentették, hogy a tavalyi évhez hasonlóan törlik az A-level - a továbbtanuláshoz szükséges - vizsgákat. Továbbá elhagyják a nagy port kavart pontszám-egységesítő algoritmuson alapuló értékeléseket. Lényegében egy olyan rendszeről van szó, ami magában foglalta a tanuló osztályzatait, a tanárok prediktív osztályzatát és az iskolájuk korábbi tanulóinak osztályzatait, majd ez alapján adott egy előrejelzést. Fejtörést okoztak a nagyszámú nemzetközi hallgatói jelentkezések is, hiszen semmi sem garantálta, hogy a felvett hallgatók képesek lesznek Angliába utazni.

Japán

Talán fura lesz, de a japánok már rég túl vannak az érettségin. Január 16-án közel 530 000 diák vett részt a két napos, egységesített vizsgán. A kormány döntését beárnyékolta, hogy az ország több részén pont ekkor hirdettek ki vészhelyzetet a járvány miatt. A pozitív, vagy rosszulléttel küzdő hallgatóknak a hónap végén új vizsgalehetőséget adtak. Előző évben a wuhani vesztegzár előtti hétre esett náluk az érettségi.

New York

A diákok középiskolai teljesítményét úgynevezett regents exam-ek mérik, összesen 5 ilyet kell teljesíteni a következő területeken: angol, matematika, természettudomány, társadalomtudomány, és egy szabadon választott. New York ezek nagy részét - a tavaszra és nyárra esedékeseket - törölte, egyedül az algebra I., az angol, a lakókörnyezet, a földrajz vizsgák maradnak meg. Az Egyesült Királysághoz hasonlóan itt is az egységesítéssel volt gond. A járványhelyzet okozta eltérő tanulási esélyek miatt több tagállam kérte az USA Oktatási Minisztériumát a standardizált vizsgák eltörlésére. A kormány elutasította az indítványt, amire válaszul New York bejelenetette a szövetségileg nem kötelező vizsgák törlését.