Ezek a kiemelkedő teljesítményű iskolák Hajdú-Bihar megyében
Az Oktatási Hivatal a az országos kompetenciamérés során évről évre listát készít a kiemelkedő teljesítményű iskolákról országszerte, most Hajdú-Bihar megye legjobbjait mutatjuk be.
A mérés célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy minden lakókörnyezetben léteznek jó és kiváló iskolák, kiemelkedő pedagógiai teljesítmények a hozzáadott pedagógiai értéket figyelembe véve. Jelenlegi cikkünk a Hajdú-Bihar megyei kiemelkedő teljesítményt nyújtó középiskolákat mutatja be az Oktatási Hivatal 2019-es Kompetenciamérésének (OKM) telephelyi jelentései alapján.
Magyarországon – bár az elmúlt években csökkenő mértékben, de − erőteljes az összefüggés a tanulók társadalmi státusza és iskolai teljesítménye között. Az OKM adatai alapján jól azonosíthatók azok az iskolák, amelyekben a diákok jobb eredményt érnek el, mint az a tanulók családi háttere, azaz szociális és kulturális körülményei vagy korábbi kompetenciamérések eredményei alapján várható lett volna. A Családi Háttér Index mutató egyetlen számadattal magába sűríti a tanuló családi környezetének azon tényezőit, melyek a legnagyobb befolyással vannak az iskolai teljesítményére. A családiháttér-index értéke a tanulói kérdőív néhány kérdésére adott válasz alapján kerül kiszámításra, mint például az otthon található könyvek száma, a szülők iskolai végzettsége külön-külön, van-e otthon számítógép és a tanuló halmozottan hátrányos helyzete.
Az elemzések azt érzékeltetik, hogy az adott intézmény milyen mértékben képes a diákok szociokulturális hátteréből fakadó hátrányait mérsékelni, illetve társadalmi lehetőségeit javítani az oktatás révén. Az Oktatási Hivatal azokat a középiskolákat emeli ki vizsgálatában, melyek rendkívül eredményesen ellensúlyozzák az ott tanulók hátrányos hátterét. Hajdú-Bihar megyében ezek között szerepel például a Debreceni SZC Vegyipari Szakgimnáziuma, a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium és Berettyóújfalui SZC Közgazdasági Szakgimnázium.
Kiemelkedő teljesítményű iskolák Hajdú-Bihar megyében a 10. évfolyamos matematika kompetencia felmérés és a Családiháttér index alapján:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Berettyóújfalui SZC Közgazdasági Szakgimnázium | Hajdúszoboszló | szakgimnázium | 5 | -0,287 |
Debreceni SZC Vegyipari Szakgimnáziuma | Debrecen | szakgimnázium | 5 | 0,010 |
Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium | Debrecen | szakgimnázium | 5 | 0,110 |
Tóth Árpád Gimnázium | Debrecen | 4 évfolyamos gimnázium | 4 | 0,620 |
Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium | Hajdúböszörmény | 4 évfolyamos gimnázium | 3 | 0,098 |
Debreceni SZC Bethlen Gábor Közgazdasági Szakgimnáziuma | Debrecen | szakgimnázium | 3 | 0,075 |
Hőgyes Endre Gimnázium | Hajdúszoboszló | 4 évfolyamos gimnázium | 2 | -0,042 |
Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium | Debrecen | 4 évfolyamos gimnázium | 2 | 0,897 |
Debreceni SZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma | Debrecen | szakgimnázium | 2 | -0,521 |
Debreceni SZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma | Debrecen | szakközépiskola | 1 | -0,932 |
Kiemelkedő teljesítményű iskolák Hajdú-Bihar megyében a 10. évfolyamos szövegértés kompetencia felmérés és a Családiháttér index alapján:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Berettyóújfalui SZC Arany János Gimnáziuma, Egészségügyi és Közgazdasági Szakgimnáziuma | Berettyóújfalu | 4 évfolyamos gimnázium | 3 | 0,174 |
Berettyóújfalui SZC Karacs Ferenc Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája | Püspökladány | 4 évfolyamos gimnázium | 4 | -0,367 |
Berettyóújfalui SZC Közgazdasági Szakgimnázium | Hajdúszoboszló | szakgimnázium | 2 | -0,287 |
Debreceni SZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma | Debrecen | szakgimnázium | 1 | -0,521 |
Debreceni SZC Bethlen Gábor Közgazdasági Szakgimnáziuma | Debrecen | szakgimnázium | 3 | 0,075 |
Debreceni SZC Irinyi János Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája | Debrecen | szakgimnázium | 2 | -0,463 |
Debreceni SZC Vegyipari Szakgimnáziuma | Debrecen | szakgimnázium | 5 | 0,010 |
Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium | Hajdúböszörmény | 4 évfolyamos gimnázium | 4 | 0,098 |
Hőgyes Endre Gimnázium | Hajdúszoboszló | 4 évfolyamos gimnázium | 3 | -0,042 |
Kőrösi Csoma Sándor Református Gimnázium | Hajdúnánás | 4 évfolyamos gimnázium | 3 | 0,132 |
Szent László Görögkatolikus Gimnázium, Egészségügyi Szakgimnázium és Szakközépiskola | Debrecen | szakgimnázium | 4 | -0,490 |

Az Oktatási Hivatal kiemelte azokat az intézményeket is, melyek jobb eredményeket értek el a legutóbbi kompetenciamérésen, mint az a tanulók korábbi, két évvel az előtti mérési eredményei alapján várható lett volna. Azaz az iskolák összes tanulójának aggregált CSH indexét és az átlag eredményeket vetik össze, hogy az eredményt megkapják. A táblázatban szereplő középiskoláknál a pedagógiai munka fejlesztő hatása tehát az átlagosnál nagyobb. Hajdú-Bihar megyében ezek között van a Kós Károly Művészeti Szakgimnázium és Kollégium és a Nyíradonyi Kölcsey Ferenc Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium.
Kiemelkedő teljesítményű iskolák Hajdú-Bihar megyében matematika fejlesztés tekintetében:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Kós Károly Művészeti Szakgimnázium és Kollégium | Debrecen | szakgimnázium | 3 | 0,087 |
Nyíradonyi Kölcsey Ferenc Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium | Nyíradony | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | -0,804 |
Kiemelkedő teljesítményű iskolából egy van Hajdú-Bihar megyében a szövegértés fejlesztés tekintetében:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Kós Károly Művészeti Szakgimnázium és Kollégium | Debrecen | szakgimnázium | 2 | 0,087 |
A SuliLife hétről-hétre bemutatja sorozat formájában egy-egy megye legnagyobb hozzáadott pedagógiai értéket képviselő iskoláit az Oktatási Hivatal középiskolákra vonatkozó adatai alapján. Előző cikkeinkben a Fejér megyei és a Győr-Moson-Sopron megyei kiemelkedő teljesítményű iskolákat mutattuk be.