Ezek a kiemelkedő teljesítményű iskolák Heves megyében
Az Oktatási Hivatal a az országos kompetenciamérés során évről évre listát készít a kiemelkedő teljesítményű iskolákról országszerte, most Heves megye legjobbjait mutatjuk be.
A mérés célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy minden lakókörnyezetben léteznek jó és kiváló iskolák, kiemelkedő pedagógiai teljesítmények a hozzáadott pedagógiai értéket figyelembe véve. Jelenlegi cikkünk a Heves megyei kiemelkedő teljesítményt nyújtó középiskolákat mutatja be az Oktatási Hivatal 2019-es Kompetenciamérésének (OKM) telephelyi jelentései alapján.
Magyarországon – bár az elmúlt években csökkenő mértékben, de − erőteljes az összefüggés a tanulók társadalmi státusza és iskolai teljesítménye között. Az OKM adatai alapján jól azonosíthatók azok az iskolák, amelyekben a diákok jobb eredményt érnek el, mint az a tanulók családi háttere, azaz szociális és kulturális körülményei vagy korábbi kompetenciamérések eredményei alapján várható lett volna. A Családi Háttér Index mutató egyetlen számadattal magába sűríti a tanuló családi környezetének azon tényezőit, melyek a legnagyobb befolyással vannak az iskolai teljesítményére. A családiháttér-index értéke a tanulói kérdőív néhány kérdésére adott válasz alapján kerül kiszámításra, mint például az otthon található könyvek száma, a szülők iskolai végzettsége külön-külön, van-e otthon számítógép és a tanuló halmozottan hátrányos helyzete.

Az elemzések azt érzékeltetik, hogy az adott intézmény milyen mértékben képes a diákok szociokulturális hátteréből fakadó hátrányait mérsékelni, illetve társadalmi lehetőségeit javítani az oktatás révén. Az Oktatási Hivatal azokat a középiskolákat emeli ki vizsgálatában, melyek rendkívül eredményesen ellensúlyozzák az ott tanulók hátrányos hátterét. Heves megyében ezek között szerepel például az Egri SZC Bornemissza Gergely Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma, a Hatvani Bajza József Gimnázium és Szakgimnázium és a Neumann János Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium.
Kiemelkedő teljesítményű iskolák a megyében a 10. évfolyamos matematika kompetencia felmérés és a Családiháttér index alapján:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Hatvani Bajza József Gimnázium és Szakgimnázium | Hatvan | 4 évfolyamos gimnázium | 5 | 0,372 |
Vak Bottyán János Katolikus Műszaki és Közgazdasági Szakgimnázium, Gimnázium és Kollégium | Gyöngyös | szakgimnázium | 4 | -0,016 |
Neumann János Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium | Eger | 4 évfolyamos gimnázium | 4 | 0,392 |
Egri SZC Bornemissza Gergely Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma | Eger | szakgimnázium | 3 | -0,786 |
Andrássy György Katolikus Közgazdasági Szakgimnázium, Gimnázium és Kollégium | Eger | szakgimnázium | 2 | 0,112 |
Széchenyi István Római Katolikus Gimnázium és Szakgimnázium | Hatvan | szakgimnázium | 1 | -0,140 |
Kiemelkedő teljesítményű iskolák a megyében a 10. évfolyamos szövegértés kompetencia felmérés és a Családiháttér index alapján:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Andrássy György Katolikus Közgazdasági Szakgimnázium, Gimnázium és Kollégium | Eger | szakgimnázium | 3 | 0,112 |
Egri SZC Damjanich János Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma | Hatvan | szakgimnázium | 1 | -0,544 |
Hatvani Bajza József Gimnázium és Szakgimnázium | Hatvan | 4 évfolyamos gimnázium | 5 | 0,372 |
Magyar Máltai Szeretetszolgálat Károly Róbert Középiskola | Gyöngyös | szakgimnázium | 2 | -0,781 |
Neumann János Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium | Eger | 4 évfolyamos gimnázium | 5 | 0,392 |
Széchenyi István Római Katolikus Gimnázium és Szakgimnázium | Hatvan | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | -0,334 |
Széchenyi István Római Katolikus Gimnázium és Szakgimnázium | Hatvan | szakgimnázium | 2 | -0,140 |
Az Oktatási Hivatal kiemelte azokat az intézményeket is, melyek jobb eredményeket értek el a legutóbbi kompetenciamérésen, mint az a tanulók korábbi, két évvel az előtti mérési eredményei alapján várható lett volna. Azaz az iskolák összes tanulójának aggregált CSH indexét és az átlag eredményeket vetik össze, hogy az eredményt megkapják. A táblázatban szereplő középiskoláknál a pedagógiai munka fejlesztő hatása tehát az átlagosnál nagyobb. Heves megyében ezek között van az Andrássy György Katolikus Közgazdasági Szakgimnázium, Gimnázium és Kollégium Telephelye, az Egri Dobó István Gimnázium és az Eötvös József Református Oktatási Központ - Óvoda, Általános Iskola.
Kiemelkedő teljesítményű iskolából négy van Heves megyében a szövegértés-fejlesztés tekintetében:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Andrássy György Katolikus Közgazdasági Szakgimnázium, Gimnázium és Kollégium | Eger | szakgimnázium | 1 | 0,112 |
Andrássy György Katolikus Közgazdasági Szakgimnázium, Gimnázium és Kollégium Telephelye | Eger | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | 0,340 |
Hatvani Bajza József Gimnázium és Szakgimnázium | Hatvan | 4 évfolyamos gimnázium | 2 | 0,372 |
Magyar Máltai Szeretetszolgálat Károly Róbert Középiskola | Gyöngyös | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | 0,361 |
Kiemelkedő teljesítményű iskolák a megyében a matematika-fejlesztés tekintetében:
Név | Település | Képzési forma | Az elmúlt 5 évben hányszor teljesítette a feltételt | Családiháttér-index (CSHI) |
Andrássy György Katolikus Közgazdasági Szakgimnázium, Gimnázium és Kollégium Telephelye | Eger | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | 0,340 |
Egri Dobó István Gimnázium | Eger | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | |
Eötvös József Református Oktatási Központ - Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium, Szakközépiskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium | Heves | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | -0,023 |
A SuliLife hétről-hétre bemutatja sorozat formájában egy-egy megye legnagyobb hozzáadott pedagógiai értéket képviselő iskoláit az Oktatási Hivatal középiskolákra vonatkozó adatai alapján. Előző cikkeinkben Győr-Moson-Sopron megye és Hajdú-Bihar megye kiemelkedő teljesítményű iskoláit mutattuk be.