Ezek a kiemelkedő teljesítményű iskolák Komárom-Esztergom megyében
Az Oktatási Hivatal az országos kompetenciamérés során évről évre listát készít a kiemelkedő teljesítményű iskolákról országszerte, most Komárom-Esztergom megye legjobbjait mutatjuk be.
A mérés célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy minden lakókörnyezetben léteznek jó és kiváló iskolák, kiemelkedő pedagógiai teljesítmények a hozzáadott pedagógiai értéket figyelembe véve. Jelenlegi cikkünk a Komárom-Esztergom megyei kiemelkedő teljesítményt nyújtó középiskolákat mutatja be az Oktatási Hivatal 2019-es Kompetenciamérésének (OKM) telephelyi jelentései alapján.
Magyarországon – bár az elmúlt években csökkenő mértékben, de − erőteljes az összefüggés a tanulók társadalmi státusza és iskolai teljesítménye között. Az OKM adatai alapján jól azonosíthatók azok az iskolák, amelyekben a diákok jobb eredményt érnek el, mint az a tanulók családi háttere, azaz szociális és kulturális körülményei vagy korábbi kompetenciamérések eredményei alapján várható lett volna. A Családi Háttér Index mutató egyetlen számadattal magába sűríti a tanuló családi környezetének azon tényezőit, melyek a legnagyobb befolyással vannak az iskolai teljesítményére. A családiháttér-index értéke a tanulói kérdőív néhány kérdésére adott válasz alapján kerül kiszámításra, mint például az otthon található könyvek száma, a szülők iskolai végzettsége külön-külön, van-e otthon számítógép és a tanuló halmozottan hátrányos helyzete.
Az elemzések azt érzékeltetik, hogy az adott intézmény milyen mértékben képes a diákok szociokulturális hátteréből fakadó hátrányait mérsékelni, illetve társadalmi lehetőségeit javítani az oktatás révén. Az Oktatási Hivatal azokat a középiskolákat emeli ki vizsgálatában, melyek rendkívül eredményesen ellensúlyozzák az ott tanulók hátrányos hátterét. Komárom-Esztergom megyében ezek között szerepel például a Szolnoki SZC Pálfy- Vízügyi Szakgimnáziuma, a Karcagi SZC Teleki Blanka Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Kollégiuma vagy a Szentannai Sámuel Középiskola és Kollégium.
Kiemelkedő teljesítményű iskolák Komárom-Esztergom megyében a 10. évfolyamos matematika kompetencia felmérés és a Családiháttér index alapján:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Tatabányai Árpád Gimnázium | Tatabánya | 4 évfolyamos gimnázium | 5 | 0,516 |
Esztergomi Dobó Katalin Gimnázium | Esztergom | 4 évfolyamos gimnázium | 5 | 0,725 |
Eötvös József Gimnázium és Kollégium | Tata | 4 évfolyamos gimnázium | 4 | 0,649 |
Dorogi Zsigmondy Vilmos Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Gimnázium | Dorog | 4 évfolyamos gimnázium | 3 | -0,089 |
Kisbéri Táncsics Mihály Gimnázium és Általános Iskola | Kisbér | 4 évfolyamos gimnázium | 2 | -0,024 |
Tatabányai SZC Bánki Donát Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája | Kisbér | szakközépiskola | 2 | -1,084 |
Tatabányai SZC Bánki Donát-Péch Antal Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája Telephelye | Tatabánya | szakgimnázium | 1 | -0,346 |
Tatabányai SZC Mikes Kelemen Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája | Tatabánya | szakgimnázium | 1 | -0,743 |
Kiemelkedő teljesítményű iskolák Komárom-Esztergom megyében a 10. évfolyamos szövegértés kompetencia felmérés és a Családiháttér index alapján:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Dorogi Zsigmondy Vilmos Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Gimnázium | Dorog | 4 évfolyamos gimnázium | 4 | -0,089 |
Eötvös József Gimnázium és Kollégium | Tata | 4 évfolyamos gimnázium | 4 | 0,649 |
Esztergomi Dobó Katalin Gimnázium | Esztergom | 4 évfolyamos gimnázium | 5 | 0,725 |
Tatabányai Árpád Gimnázium | Tatabánya | 4 évfolyamos gimnázium | 5 | 0,516 |
Tatabányai SZC Bánki Donát-Péch Antal Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája Telephelye | Tatabánya | szakgimnázium | 1 | -0,346 |
Az Oktatási Hivatal kiemelte azokat az intézményeket is, melyek jobb eredményeket értek el a legutóbbi kompetenciamérésen, mint az a tanulók korábbi, két évvel az előtti mérési eredményei alapján várható lett volna. Azaz az iskolák összes tanulójának aggregált CSH indexét és az átlag eredményeket vetik össze, hogy az eredményt megkapják. A táblázatban szereplő középiskoláknál a pedagógiai munka fejlesztő hatása tehát az átlagosnál nagyobb. Komárom-Esztergom megyében ezek között van az Eötvös József Gimnázium és Kollégium, a Esztergomi Dobó Katalin Gimnázium és a Tatabányai Árpád Gimnázium.
Kiemelkedő teljesítményű iskolából négy van Komárom-Esztergom megyében a szövegértés fejlesztés tekintetében:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Bárdos László Gimnázium | Tatabánya | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | 0,326 |
Dorogi Zsigmondy Vilmos Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Gimnázium | Dorog | 4 évfolyamos gimnázium | 3 | -0,089 |
Színes Iskola - Személyközpontú Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium | Tata | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | 0,251 |
Tatabányai SZC Bánki Donát-Péch Antal Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája Telephelye | Tatabánya | szakgimnázium | 1 | -0,346 |
A SuliLife hétről-hétre bemutatja sorozat formájában egy-egy megye legnagyobb hozzáadott pedagógiai értéket képviselő iskoláit az Oktatási Hivatal középiskolákra vonatkozó adatai alapján. Előző cikkeinkben a Heves megyei és a Jász-Nagykun-Szolnok megyei kiemelkedő teljesítményű iskolákat mutattuk be.