Ezek a kiemelkedő teljesítményű iskolák Nógrád megyében
Az Oktatási Hivatal az országos kompetenciamérés során évről évre listát készít a kiemelkedő teljesítményű iskolákról országszerte, most Nógrád megye legjobbjait mutatjuk be.
A mérés célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy minden lakókörnyezetben léteznek jó és kiváló iskolák, kiemelkedő pedagógiai teljesítmények a hozzáadott pedagógiai értéket figyelembe véve. Jelenlegi cikkünk a Nógrád megyei kiemelkedő teljesítményt nyújtó középiskolákat mutatja be az Oktatási Hivatal 2019-es Kompetenciamérésének (OKM) telephelyi jelentései alapján.
Magyarországon – bár az elmúlt években csökkenő mértékben, de − erőteljes az összefüggés a tanulók társadalmi státusza és iskolai teljesítménye között. Az OKM adatai alapján jól azonosíthatók azok az iskolák, amelyekben a diákok jobb eredményt érnek el, mint az a tanulók családi háttere, azaz szociális és kulturális körülményei vagy korábbi kompetenciamérések eredményei alapján várható lett volna. A Családi Háttér Index mutató egyetlen számadattal magába sűríti a tanuló családi környezetének azon tényezőit, melyek a legnagyobb befolyással vannak az iskolai teljesítményére. A családiháttér-index értéke a tanulói kérdőív néhány kérdésére adott válasz alapján kerül kiszámításra, mint például az otthon található könyvek száma, a szülők iskolai végzettsége külön-külön, van-e otthon számítógép és a tanuló halmozottan hátrányos helyzete.
Az elemzések azt érzékeltetik, hogy az adott intézmény milyen mértékben képes a diákok szociokulturális hátteréből fakadó hátrányait mérsékelni, illetve társadalmi lehetőségeit javítani az oktatás révén. Az Oktatási Hivatal azokat a középiskolákat emeli ki vizsgálatában, melyek rendkívül eredményesen ellensúlyozzák az ott tanulók hátrányos hátterét. Nógrád megyében ezek között szerepel például a Balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium.
Kiemelkedő teljesítményű iskolák Nógrád megyében a 10. évfolyamos matematika kompetencia felmérés és a Családiháttér index alapján:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium | Balassagyarmat | 4 évfolyamos gimnázium | 5 | 0,019 |
Lipthay Béla Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium | Szécsény | szakközépiskola | 2 | -1,224 |
Páter Bárkányi János Katolikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium | Szécsény | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | -0,072 |
Salgótarjáni SZC Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája | Salgótarján | szakgimnázium | 1 | -0,981 |
Kiemelkedő teljesítményű iskolák Nógrád megyében a 10. évfolyamos szövegértés kompetencia felmérés és a Családiháttér index alapján:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium | Balassagyarmat | 4 évfolyamos gimnázium | 4 | 0,019 |
Salgótarjáni Bolyai János Gimnázium | Salgótarján | 4 évfolyamos gimnázium | 3 | 0,635 |
Salgótarjáni SZC Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája | Salgótarján | szakgimnázium | 2 | -0,981 |
Salgótarjáni SZC Szondi György Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája | Balassagyarmat | szakgimnázium | 1 | -0,378 |
Az Oktatási Hivatal kiemelte azokat az intézményeket is, melyek jobb eredményeket értek el a legutóbbi kompetenciamérésen, mint az a tanulók korábbi, két évvel az előtti mérési eredményei alapján várható lett volna. Azaz az iskolák összes tanulójának aggregált CSH indexét és az átlag eredményeket vetik össze, hogy az eredményt megkapják. A táblázatban szereplő középiskoláknál a pedagógiai munka fejlesztő hatása tehát az átlagosnál nagyobb. Nógrád megyében ezek között van a Salgótarjáni SZC Táncsics Mihály Szakgimnáziuma.
Kiemelkedő teljesítményű iskolák Nógrád megyében matematika fejlesztés tekintetében:
Név | Település | Képzési forma | Az elmúlt 5 évben hányszor teljesítette a feltételt |
Salgótarjáni SZC Táncsics Mihály Szakgimnáziuma | Salgótarján | szakgimnázium | 2 |
A SuliLife hétről-hétre bemutatja sorozat formájában egy-egy megye legnagyobb hozzáadott pedagógiai értéket képviselő iskoláit az Oktatási Hivatal középiskolákra vonatkozó adatai alapján. Előző cikkeinkben a Komárom-Esztergom megyei és a Jász-Nagykun-Szolnok megyei kiemelkedő teljesítményű iskolákat mutattuk be.