Ezek a kiemelkedő teljesítményű iskolák Tolna megyében
Az Oktatási Hivatal az országos kompetenciamérés során évről évre listát készít a kiemelkedő teljesítményű iskolákról országszerte, most Tolna megye legjobbjait mutatjuk be.
A mérés célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy minden lakókörnyezetben léteznek jó és kiváló iskolák, kiemelkedő pedagógiai teljesítmények a hozzáadott pedagógiai értéket figyelembe véve. Jelenlegi cikkünk a Tolna megyei kiemelkedő teljesítményt nyújtó középiskolákat mutatja be az Oktatási Hivatal 2019-es Kompetenciamérésének (OKM) telephelyi jelentései alapján.
Magyarországon – bár az elmúlt években csökkenő mértékben, de − erőteljes az összefüggés a tanulók társadalmi státusza és iskolai teljesítménye között. Az OKM adatai alapján jól azonosíthatók azok az iskolák, amelyekben a diákok jobb eredményt érnek el, mint az a tanulók családi háttere, azaz szociális és kulturális körülményei vagy korábbi kompetenciamérések eredményei alapján várható lett volna. A Családi Háttér Index mutató egyetlen számadattal magába sűríti a tanuló családi környezetének azon tényezőit, melyek a legnagyobb befolyással vannak az iskolai teljesítményére. A családiháttér-index értéke a tanulói kérdőív néhány kérdésére adott válasz alapján kerül kiszámításra, mint például az otthon található könyvek száma, a szülők iskolai végzettsége külön-külön, van-e otthon számítógép és a tanuló halmozottan hátrányos helyzete.

Az elemzések azt érzékeltetik, hogy az adott intézmény milyen mértékben képes a diákok szociokulturális hátteréből fakadó hátrányait mérsékelni, illetve társadalmi lehetőségeit javítani az oktatás révén. Az Oktatási Hivatal azokat a középiskolákat emeli ki vizsgálatában, melyek rendkívül eredményesen ellensúlyozzák az ott tanulók hátrányos hátterét. Tolna megyében ezek között van például a Szekszárdi SZC Vendéglátó Szakképző Iskolája és a Dombóvári Illyés Gyula Gimnázium.
Kiemelkedő teljesítményű iskolák Tolna megyében a 10. évfolyamos matematika kompetencia felmérés és a Családiháttér index alapján:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Szekszárdi I. Béla Gimnázium, Kollégium és Általános Iskola | Szekszárd | 4 évfolyamos gimnázium | 5 | -0,068 |
Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium, Kollégium, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola | Bonyhád | 4 évfolyamos gimnázium | 5 | 0,392 |
Szekszárdi SZC Perczel Mór Szakképző Iskolája és Kollégiuma | Bonyhád | szakgimnázium | 3 | -0,484 |
Szekszárdi SZC Vendéglátó Szakképző Iskolája | Szekszárd | szakgimnázium | 1 | -0,805 |
Dombóvári Illyés Gyula Gimnázium | Dombóvár | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | 0,394 |
Kiemelkedő teljesítményű iskolák Tolna megyében a 10. évfolyamos szövegértés kompetencia felmérés és a Családiháttér index alapján:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium, Kollégium, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola | Bonyhád | 4 évfolyamos gimnázium | 4 | 0,392 |
Dombóvári Illyés Gyula Gimnázium | Dombóvár | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | 0,394 |
Szekszárdi I. Béla Gimnázium, Kollégium és Általános Iskola | Szekszárd | 4 évfolyamos gimnázium | 3 | -0,068 |
Szekszárdi SZC Perczel Mór Szakképző Iskolája és Kollégiuma | Bonyhád | szakgimnázium | 2 | -0,484 |
Szekszárdi SZC Vendéglátó Szakképző Iskolája | Szekszárd | szakgimnázium | 1 | -0,805 |
Szekszárdi SZC Vendéglátó Szakképző Iskolája | Szekszárd | szakközépiskola | 1 | -0,978 |
Tamási Béri Balogh Ádám Katolikus Gimnázium, Kollégium, Általános Iskola és Óvoda | Tamási | 4 évfolyamos gimnázium | 2 | 0,060 |
Vak Bottyán Általános Iskola és Gimnázium | Simontornya | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | -0,158 |
Az Oktatási Hivatal kiemelte azokat az intézményeket is, melyek jobb eredményeket értek el a legutóbbi kompetenciamérésen, mint az a tanulók korábbi, két évvel az előtti mérési eredményei alapján várható lett volna. Azaz az iskolák összes tanulójának aggregált CSH indexét és az átlag eredményeket vetik össze, hogy az eredményt megkapják. A táblázatban szereplő középiskoláknál a pedagógiai munka fejlesztő hatása tehát az átlagosnál nagyobb. Tolna megyében ezek között van például a Vak Bottyán Általános Iskola és Gimnázium.
Kiemelkedő teljesítményű iskolák Tolna megyében matematika fejlesztés tekintetében:
Név | Település | Képzési forma | Az elmúlt 5 évben hányszor teljesítette a feltételt | Családiháttér-index (CSHI) |
Szekszárdi I. Béla Gimnázium, Kollégium és Általános Iskola | Szekszárd | 4 évfolyamos gimnázium | 4 | -0,068 |
Vak Bottyán Általános Iskola és Gimnázium | Simontornya | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | -0,158 |
Kiemelkedő teljesítményű iskolából egy van Tolna megyében a szövegértés fejlesztés tekintetében:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Szekszárdi I. Béla Gimnázium, Kollégium és Általános Iskola | Szekszárd | 4 évfolyamos gimnázium | 2 | -0,068 |
A SuliLife hétről-hétre bemutatja sorozat formájában egy-egy megye legnagyobb hozzáadott pedagógiai értéket képviselő iskoláit az Oktatási Hivatal középiskolákra vonatkozó adatai alapján. Előző cikkeinkben a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei és a Somogy megyei kiemelkedő teljesítményű iskolákat mutattuk be.