Ezek a kiemelkedő teljesítményű iskolák Vas megyében
Az Oktatási Hivatal az országos kompetenciamérés során évről évre listát készít a kiemelkedő teljesítményű iskolákról országszerte, most Vas megye legjobbjait mutatjuk be.
A mérés célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy minden lakókörnyezetben léteznek jó és kiváló iskolák, kiemelkedő pedagógiai teljesítmények a hozzáadott pedagógiai értéket figyelembe véve. Jelenlegi cikkünk a Vas megyei kiemelkedő teljesítményt nyújtó középiskolákat mutatja be az Oktatási Hivatal 2019-es Kompetenciamérésének (OKM) telephelyi jelentései alapján.
Magyarországon – bár az elmúlt években csökkenő mértékben, de − erőteljes az összefüggés a tanulók társadalmi státusza és iskolai teljesítménye között. Az OKM adatai alapján jól azonosíthatók azok az iskolák, amelyekben a diákok jobb eredményt érnek el, mint az a tanulók családi háttere, azaz szociális és kulturális körülményei vagy korábbi kompetenciamérések eredményei alapján várható lett volna. A Családi Háttér Index mutató egyetlen számadattal magába sűríti a tanuló családi környezetének azon tényezőit, melyek a legnagyobb befolyással vannak az iskolai teljesítményére. A családiháttér-index értéke a tanulói kérdőív néhány kérdésére adott válasz alapján kerül kiszámításra, mint például az otthon található könyvek száma, a szülők iskolai végzettsége külön-külön, van-e otthon számítógép és a tanuló halmozottan hátrányos helyzete.

Az elemzések azt érzékeltetik, hogy az adott intézmény milyen mértékben képes a diákok szociokulturális hátteréből fakadó hátrányait mérsékelni, illetve társadalmi lehetőségeit javítani az oktatás révén. Az Oktatási Hivatal azokat a középiskolákat emeli ki vizsgálatában, melyek rendkívül eredményesen ellensúlyozzák az ott tanulók hátrányos hátterét. Vas megyében ezek között van például a Szombathelyi Nagy Lajos Gimnázium és a Jurisich Miklós Gimnázium és Kollégium.
Kiemelkedő teljesítményű iskolák Vas megyében a 10. évfolyamos matematika kompetencia felmérés és a Családiháttér index alapján:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Szombathelyi Nagy Lajos Gimnázium | Szombathely | 4 évfolyamos gimnázium | 5 | 0,566 |
Szombathelyi Szolgáltatási SZC Horváth Boldizsár Közgazdasági és Informatikai Szakgimnáziuma | Szombathely | szakgimnázium | 5 | -0,103 |
Jurisich Miklós Gimnázium és Kollégium | Kőszeg | 4 évfolyamos gimnázium | 5 | 0,546 |
Vas Megyei SZC Puskás Tivadar Fém- és Villamosipari Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma | Szombathely | szakgimnázium | 3 | -0,140 |
Vas Megyei SZC Nádasdy Tamás Közgazdasági, Informatikai, Műszaki Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma | Csepreg | szakgimnázium | 3 | -0,119 |
ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium | Szombathely | 4 évfolyamos gimnázium | 2 | 0,826 |
Vas Megyei SZC Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája | Szombathely | szakgimnázium | 1 | -0,157 |
Celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium | Celldömölk | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | -0,196 |
Kiemelkedő teljesítményű iskolák Vas megyében a 10. évfolyamos szövegértés kompetencia felmérés és a Családiháttér index alapján:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium | Celldömölk | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | -0,196 |
ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium | Szombathely | 4 évfolyamos gimnázium | 2 | 0,826 |
Jurisich Miklós Gimnázium és Kollégium | Kőszeg | 4 évfolyamos gimnázium | 5 | 0,546 |
Szombathelyi Nagy Lajos Gimnázium | Szombathely | 4 évfolyamos gimnázium | 5 | 0,566 |
Szombathelyi Szolgáltatási SZC Horváth Boldizsár Közgazdasági és Informatikai Szakgimnáziuma | Szombathely | szakgimnázium | 5 | -0,103 |
Vas Megyei SZC Nádasdy Tamás Közgazdasági, Informatikai, Műszaki Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma | Csepreg | szakgimnázium | 1 | -0,119 |
Az Oktatási Hivatal kiemelte azokat az intézményeket is, melyek jobb eredményeket értek el a legutóbbi kompetenciamérésen, mint az a tanulók korábbi, két évvel az előtti mérési eredményei alapján várható lett volna. Azaz az iskolák összes tanulójának aggregált CSH indexét és az átlag eredményeket vetik össze, hogy az eredményt megkapják. A táblázatban szereplő középiskoláknál a pedagógiai munka fejlesztő hatása tehát az átlagosnál nagyobb.
Kiemelkedő teljesítményű iskolából három van Vas megyében a szövegértés fejlesztés tekintetében:
Név | Település | Képzési forma | Elmúlt 5 évben hányszor volt kiemelkedő iskola | Családiháttér-index (CSHI) |
Celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium | Celldömölk | 4 évfolyamos gimnázium | 2 | -0,196 |
Premontrei Rendi Szent Norbert Gimnázium | Szombathely | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | 0,380 |
Szentgotthárd és Térsége Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola | Szentgotthárd | 4 évfolyamos gimnázium | 1 | 0,471 |
A SuliLife hétről-hétre bemutatja sorozat formájában egy-egy megye legnagyobb hozzáadott pedagógiai értéket képviselő iskoláit az Oktatási Hivatal középiskolákra vonatkozó adatai alapján. Előző cikkeinkben a Tolna megyei és a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kiemelkedő teljesítményű iskolákat mutattuk be.