4 dolog, amit tuti nem tudtál a repülésről
Ma már igazán nem nagy ügy repülővel elmenni valahova - akár pár ezer forintért is kifoghatunk repjegyeket valamelyik közelebbi nagyvárosba, ha kellően szemfülesek vagyunk. Egyesek imádják, másokat csak az utazás iránti vágy vesz rá a nem mindennapi utazási formára, azonban egy biztos: ezeket a fun fact-eket tuti te sem tudtad az egek átszeléséről!
Becsekkolás, csupa mosoly légiutas-kísérők, légnyomás - ezekkel már mindenki találkozott, aki valaha repülésre adta a fejét, de az óriási gépek, és a szabályok, amelyek mentén operálnak már jóval összetettebbek - olvass tovább, ha érdekel, mi minden mondható el a repülésről!
Lebilincselő élmény
Megvan az a jelenet a Wall Street farkasából, amikor Leonardo DiCapriót az üléséhez kötötték a botrányos viselkedése miatt? A jelenet nem áll fényévekre a valóságtól, a repülőkön ugyanis a kapitánynak megvan a joga, hogy megbilincseljen egy utast, vagy egy légiutas-kísérőt kérjen meg erre. Igazi, rendőrök derekán látható bilincs helyett azonban ártalmatlanabb, műanyag kötőt használnak, és azt is a legextrémebb esetekben - mindenesetre figyelj, mennyire engeded el magad a repcsin, nehogy a hátad mögött találd a kezeid!

Kerek ablakok - de miért?
Elgondolkodtál már, hogy miért nem négyszög alakú ablakok tarkítják a repülőgépeket? A válasz mögött nem a tervező preferenciái, hanem ennél fontosabb okok állnak: míg régen a repülők ablakai négyszög formát kaptak, az ötvenes években történő több repülőgép-baleset után rájöttek, hogy változtatni kell a dizájnon, ugyanis a szögletes ablakok négy sarka gyenge pont, amely rendszeres nyomásnak kitéve könnyen megtörhet és balesetet okozhat. Ez a felismerés ébresztette rá a mérnököket, hogy valami sokkal biztonságosabbra van szükség, amelynek következtében megszülettek a legömbölyített ablakok.
Lekapcsolt villanyok
Bár egyszerű halandóként furcsállhatjuk, hogy éjszakai felszállás és landolás során miért kell lekapcsolni a villanyokat, azonban az emögött álló magyarázat nem az, hogy segítsenek a zavartalan álomba merülésben, vagy a nyugodt ébredésben, hanem, hogy esetleges baleset, vagy komplikáció esetén az utasok szeme hozzá legyen szokva a sötétséghez, és könnyebben kereshessék a vészkijáratot hirtelen kialudt fények helyett. Ugyanez a helyzet a kötelező világossal le- és felszállásnál a nappali járatokon - az embereknek tudnia kell, merre igyekezzenek, ha baj történik.

Csak semmi para
Bár a turbulencia ijesztő lehet, pláne ha alapból kicsit parázik az ember, vagy ha az első útján durva döcögést tapasztal, az örök nyugovóra készülni szükségtelen: a repülőgépeket úgy tervezték és építették, hogy a szárnyaik széttörés, vagy "leesés" helyett csak meghajoljanak, így ha az ablakon kilesve kissé domborúnak látod a szárnyat, ne pánikolj - ez teljesen normális. Emellett a repülés az egyik legbiztonságosabb utazási forma: az esély, hogy az ember repülőbalesetben hal meg alacsonyabb, mint, hogy bármely más közlekedési eszközön éri a vég.
Ha a repülés fontos szabályairól is szívesen olvasnál a következő utazásod előtt, akkor kattints a Bors cikkére!